Att ställa krav

Jag lyssnade på Alice Bah Kunkes sommarprat i höstas. Där pratade hon om att våga ställa krav även i ideella organisationer. Det tycker jag att min Friskis och Svettisförening i Mölndal borde våga göra. Förra året var jag på ett mardrömspass ledarmässigt. Hon var en total katastrof. Känn min fasa då jag inser att det är samma ledare om har passet jag skulle gå på i tisdags.. 

Nej, det behöver inte vara trådsmala, supertränade personer som leder passen. Men det kanske inte är så lämpligt att stå inör alla oss som ska vara med och trycka i sig en kexchoklad precis innan man ska leda ett pass? Verkligen motiverande..

Man kanske inte ska stå i mitten framför nästan 50 pers och säga "jag tog fel skor idag så jag har inget studs. Det blir så mycket jobbigare idag". Och dessutom säga det på ett sätt som om vi ska tycka synd om henne.

Jag tycker också det är rimligt att kunna ha som krav att ledaren själv ska orka genomföra passet och inte "skolka" från övningar. Särskilt inte när det är ett baspass...

Då merparten av de deltagande är kvinnor i övre medelålder så kanske det inte är passande med rörelser som hör hemma på en barngympalektion.

Och just med tanke på åldern på de deltagande så kanske ledaren skulle vara lite mer uppmärksam på tekniken vissa har på styrkeövningar. Det kan ibland skada mer än det gör nytta om du gör en övning på del sätt.

Detta skulle vara ett 75 minuterspass. I 20 minuter värmde vi upp.. och i drygt en kvart skulle srechningen/nedvarvningen vara. You do the math om hur länge vi faktiskt fick träna.. Jag gick när stretchningen skulle börja. OMG säger jag bara. 

Jag är en betalande kund så jag kan definitivt ställa krav och kommer göra det. Men oj, vad jag hoppas att Friskis rycker upp sig. Jag förstår den goda tanken med ledare som i praktiken jobbar gratis. Men om de inte håller måttet kanske man ska omvärdera idén? En sak är säker, jag tänker i fortsättningen kolla mer på vilken ledare osm har passet än på vilket pass det är.

Kommentarer
Postat av: Mamma

De erhåller lön om du inte visste det

2012-03-16 @ 09:23:22
Postat av: Anonym

De får lön

2012-03-16 @ 09:24:06
Postat av: Therese

Fast bara en hundring per pass eller något sånt va? Och först efter att de varit ledare i ett år tror jag.

2012-03-17 @ 10:52:17
Postat av: Ulle

Vad tråkigt att du får en sådan dålig erfarenhet utav Friskis! Jag har varit medlem både i Uppsala, Skarpnäck (och nu Orminge) och där har ledarna varit jättebra! Engagerade och duktiga med mycket kontakt och leenden. Jag hoppas verkligen att du framför din kritik till dem!

2012-03-18 @ 21:49:01
Postat av: Therese

Jepp, skulle skrivit ovanstående till dem direkt efter passet men då fanns det ingen penna vid synpunktslådan så jag lämnar den nästa gång.

2012-03-19 @ 12:42:33
URL: http://oskartanner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0