Så olika

Träffade en liten nyföding i måndags. Himla kul att två av våra nära vänner nu fått barn 2 veckor respektive 2 månader efter oss. Men jag slogs än en gång över hur olika vi bemötts inom vården. Min förlossning verkar ha varit som en förlossning brukar beskrivas om än lite snabbare. Värkar startade vid midnatt och vid tio på morgonen var han ute. Mina vänner hade lite krångligare och/eller längre förlossningar men det är inte där skillnaderna varit. Det har varit under BB-tiden. Själva så är vi så fantastiskt nöjda med BB i Mölndal. Fantastiska barnmorskor och barnskötare. När jag går förbi sjukhuset på mina promenader ibland så får jag fortfarande tårar i ögonen av glädje för hur fina de var mot oss och Oskar. Sen hör jag om mina fina vänner som fått ett helt annat bemötande i Karlstad och på Östra här i Göteborg. Hårdhänta barnmorskor som varit amningsfanatiker, läkaren säger ditt och nästa säger datt och ingen kan säga vad som gäller. Stressad personal som inte ger någon uppmärksamhet till de nyblivna föräldrarna och lämnar dem som frågetecken. Tänk vad det kan skilja sig i upplevelse.. Och tänk att det kan skilja sig så mycket mellan förlossningsavdelningar inom samma sjukhus i samma stad. Det är inte att jag börjar tro att det ligger något i det som stod i GP förra veckan. Östra är en förlossningsfabrik, stor och opersonlig medan Mölndal är den lilla förlosnsingsavdelningen där det känns närmre med allt.
Ja, ja, det var bara lite reflektioner så här på morgonkvisten..

Kommentarer
Postat av: BloggMamman

Det är verkligen olika hur man blir bemött tror jag...hemskt! Vi har haft det jättebra i Karlstad...men hört flera som inte alls mötts på ett bra sätt! Dessutom har vi varit en hel del på DrottningSilvias och där har vi mött de mest underbara personer som finns- inte bara att de gjorde så vår dotter överlevde utan det var tackvare dem som vi överlevde också!

Kram

BloggMamman- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv

2011-11-30 @ 15:03:16
URL: http://bloggmammor.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja, Drottning Silvias gör fantastiska saker. Tänk om det kunde fortplanta sig hela vägen även till BB

2011-11-30 @ 22:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0