Jante eller jobbigt skryt?

Jag har (som många andra gissar jag) en bekant på facebook som gärna dömer andra lite i smyg genom att skriva vad hon själv gör och som gärna vill göra sig lite bättre än vad det kanske är lite(här kommer jante in från min sida). Tex jobbar hon oregelbundna arbetstider. Då lägger hon ut en status som där hon säger sig vara jätteglad för det för om hon skulle jobbat vanliga tider när skulle hon då umgåtts med sitt barn? BAM! Fet smäll på oss som jobbar kontorstider (fast att de som jobbar natt och orgelbundet har kortare livslängd tänkte hon kanske inte på..) Eller för en vecka sedan då det ligger en bild med den lite dyrare majblomman, fortfarande fastsatt på sin pappersbit så att priset (60:-) fortfarande syns med en rad om att självklart köpte sonen en blomma i år igen. Vad är det för hävdelsebehov hon har? Jag tror varenda människa på var gata köpt majblommor men inte skryter vi om det eller tror att vi är bättre. Vi är glada för att vi förmodligen gjort något bra för något barn på det sättet. Det räcker med det liksom. Rubriken till trots, i mina ögon försöker hon bara hävda sig själv genom skryt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0